Marian & Paul met Rakesh, november 2009

Naar aanleiding van een korte vakantie in 2007 in het “incredible” India besloten wij dit enorme land vol tegenstellingen opnieuw te bezoeken. Dit resulteerde in een rondreis van 28 dagen, een reis waarbij wij opnieuw werden getroffen door de vele schitterende paleizen, onneembare forten, de prachtig beschilderde haveli’s, het steeds wisselende landschap, fraaie tempels en niet in de laatste plaats door de vriendelijke mensen. Vrolijk werden wij toegezwaaid en/of begroet, geregeld werden wij gevraagd voor “een fotosessie”, één voor één ging het hele gezelschap tot hele schoolklassen aan toe, met ons op de foto. Aan de andere kant kregen ook wij te maken met bedelende mensen, op plaatsen waar wij de enige toeristen waren nam dat hinderlijke vormen aan en waren wij blij dat we weer in de auto zaten.

In Rakesh hadden wij een prima chauffeur, een rustige rijder. Behalve dat hij voortreffelijk Engels spreekt, heeft hij gevoel voor humor en weet hij veel te vertellen over alles wat India zo anders maakt.

Ambassador

Wij maakten de reis in een Ambassador, een echte Indiase auto. Een leuk model uit 1958 dat nog steeds gefabriceerd wordt. Voor 2 personen en bagage een ruime auto, ook voor lange mensen. Helaas hield “onze” Ambassador niet van water. De auto was uitgerust met slechts 1 ruitenwisser. Helaas weigerde deze op de eerste dag dat de regen met bakken uit de lucht kwam dienst. Rakesh wist het euvel niet te verhelpen, maar was niet voor één gat gevangen. “Don’t worry, be happy” is zijn leus, hij dacht dat hij de weg kon vervolgen na het insmeren van de buitenkant van de voorruit met een stuk zeep. Hier waren wij toch niet zo happy mee en wij vroegen hem terug te gaan naar Bundi om een “garage” te zoeken.

Aldus geschiedde en werd de kapotte ruitenwisser met een grote vijl te lijf gegaan. Helaas was deze reparatie geen lang leven beschoren. Onderweg moest Rakesh nog meerdere keren de ruitenwisser aandraaien. Ook de carrosserie was niet waterdicht, de voeten van de achterpassagier stonden uiteindelijk in een plas water. Tot overmaat van ramp besloeg, door gebrek aan ventilatie in dit model auto, de voorruit steeds en moest er met het raam open gereden worden. Niet echt comfortabel gezien de weersomstandigheden. Deze auto is misschien niet direct een aanrader als het gaat om een lange rondreis met lange afstanden mede door de slechte (verouderde) vering.

De wegen zijn over het algemeen goed, mooie, rustige 4 baans wegen met gelijkvloerse kruisingen en soms ongelijkvloerse kruisingen. Maar ook hebben wij trajecten gehad ( b.v. Khajuraho – Varanasi) waar het verkeer over de restanten moest van wat eens een weg was. Fietsers die aan de zijkant van de restanten in het zand fietsten kwamen sneller vooruit dan wij. Dit duurde soms tientallen kilometers! De gemiddelde reissnelheid kwam veel dagen niet boven de 40 à 50 km per uur uit.

De hotels waarin wij overnacht hebben waren van wisselende kwaliteit en prijs . Over het algemeen sliepen we in budgethotels, de één beter dan de ander. Wel merkten wij dat we gaandeweg wat meer behoefte hadden aan wat betere hotels. Bij het vinden van deze hotels heeft Rakesh ons soms kunnen helpen.

Op aanraden van Rakesh hebben we de route zoals we die thuis met behulp van Rob hadden samengesteld, aangepast. Omdat er in het Corbett National Park geen tijgers te zien zouden zijn en overnachten daar nogal prijzig raadde hij aan naar het Ranthambore National Park te gaan. Dit park viel ons nogal tegen, niet omdat wij en anderen geen tijger gezien hebben.maar meer door de busreis (de enige manier om het park te bezoeken) door het park. Op de route die wij volgden in het park hadden we te maken met vele, vele tegenliggers. Hoewel in de bus stond dat men stil moest zijn, scheen dit niet voor de gidsen die in elke bus aanwezig waren, te gelden. Bij elke tegenligger werd er minutenlang met veel “verbaal geweld” uitgemaakt wie er achteruit moest rijden om een breder stuk pad te bereiken. Hier zat natuurlijk geen beest op te wachten!

De gevolgde route bracht ons vanuit Delhi naar: Jhunjhunu – Bikaner – Jaisalmer – via Osian naar Jodhpur – Ranakpur – via Khumbalgar naar Udaipur – Bundi – Sawai Madhpur (Ranthambore National Park) – Orchha – Khajuraho – Varanasi – Agra – Delhi.

A l met al een mooie route met vele hoogtepunten!

Rob, jou willen we bedanken voor je hulp vooraf, maar belangrijker is misschien nog wel, dat je op de achtergrond met ons “meereisde” , wat bleek uit je wekelijkse telefoontjes. Je snelle reactie toen het even niet zo mee zat gaf ons weer vertrouwen. Wij kunnen dan ook iedereen die kennis wil maken met dit ongelofelijke land deze manier van reizen van harte aanbevelen.

Compilatie-Marian