Agnes & Harry met Bharat, september 2009

Bij aankomst in Dehli staat Bharat ons keurig op te wachten. De eerste indruk is OK en hij brengt ons meteen naar Ivory Palace waar we ons wat kunnen opfrissen. Het weer zit tegen : het is 8° kouder dan normaal en het regent (volgens de krantenberichten was de dag ervoor de 2de natste dag van het jaar). We maken met de wagen een rondrit door het oude Dehli en nemen dan een Riksja naar de Vrijdagmoskee en het rode fort, maar we zijn stilaan doorweekt; we bezoeken het MG museum en keren terug naar het hotel.

Zaterdagmorgen vertrekken we vol goede moed naar Jhunjhunu maar de wegen zijn ondergelopen, we zien de gaten in de weg niet en we moeten rechtsomkeer maken met de Ambassador; ook andere kleinere plaatsen zoals voorzien in mijn plannning zouden moeilijk te bereiken zijn en Bharat stelt een gans andere route voor : de highlights van Rajastan. Hij ziet het ook niet zitten om tot in Varanasi te rijden (waar ik nog altijd wat spijt van heb), we zullen uiteindelijk belanden in Rishikesh en Haridwar, een redelijk alternatief. We zitten de ganse dag in de auto want we rijden meteen door tot in Pushkar.

De zondag wandelen we rond het meer dat droog staat vanwege baggerwerken – er zijn dan ook weinig hindoes op de ghats – we slenteren wat rond in de bazaars en blijven tot ’s avonds hangen rond het meer. Maandagmorgen vertrekken we naar Jodhpur. Onderweg passeren we een grote, jaarlijkse beestenmarkt met honderden en honderden mensen die koeien willen kopen resp. verkopen; de mensen zijn erg vriendelijk, willen allemaal op de foto en we kunnen erg mooie plaatjes schieten zonder dat er geld gevraagd wordt. Heel leuk. Rond 16.00 h komen we aan in het hotel. ’s Avonds brengt Bharat ons naar het centrum, ik koop een paar sjaals, thee en specerijen. Terug in het hotel drinken de mannen een straffe Kingfisher en de dag zit erop.

De dinsdag bezoeken we het rode fort, de kleine Taj Mahal, ’s avonds brengen we een bezoek aan het Bhisnoi dorp waar we erg hartelijk ontvangen worden en op zoek gaan naar antilopen in het wild. Woensdag trekken we naar Ranakpur waar we rond 14.00 h aankomen. In de late namiddag brengt Bharat ons naar de Jain tempel, die echter om 17.00 h gesloten is; we zullen morgen moeten terugkomen. We maken een avondwandeling, we zien de zon ondergaan achter de bergen en gaan vroeg slapen.

Donderdagmorgen maken we met ons tweetjes een langere wandeling in de bergen, dan bezoeken we de prachtige Jain tempel, daarna nemen we een flinke duik in het zwembad. ’s Avonds rijden we naar het dorp, onderweg maken we nog een prachtige wandeling aan een meer waar we foto’s nemen van de waterbuffels en herders met schapen en geiten. Moe maar voldaan rijden we haar het hotel. ’s Vrijdags vertrekken we naar Udaipur. De rit duurt ongeveer 4 h maar is aangenaam; Bharat is erg goed geluimd, hij stopt regelmatig om ons foto’s te laten maken van herders met hun kudde schapen en geiten, van rondtrekkende nomaden,… Iets na de middag arriveren we in het hotel met zicht op een meertje. We bezoeken een of andere prachtige tuin, een atelier van kunstenaars die prachtige schilderijen maken op oud papier, camelbone of zijde. We kijken die avond voor de 1ste keer TV, naar Slumdog Millionaire.

De zaterdag rijden we naar het meer, vrouwen doen de was, hindoes baden in het meer, we bezoeken de Krisna tempel, het City Palace en slenteren rond in het winkelcentrum. Het is erg heet, we nemen een tuktuk naar het hotel. ’s Avonds eten we in een van de betere restaurants van de omgeving. De zondag zitten we de ganse dag in de auto : we rijden immers naar Jaipur, zo’n 400 km verder. We overnachten in het erg nette Ram Jharokha Guesthouse, kraaknet, een kingsize bed en voor de 1ste keer een douche met warm water.

Maandag gaan we naar het centrum; het is erg druk want de moslims vieren het suikerfeest. We bezoeken het Nahargath fort op de heuvel maar passen voor het Amber fort; het is bloedheet, we zien de klim naar boven niet zitten en volgens Bharat is het niet veilig om ons met een olifant naar boven te laten brengen. We bezoeken een fabriek waar sjaals en overtrekken e.d. gemaakt worden. We gaan naar het City Palace en willen nog naar Jantar Mantar maar dat is ondertussen gesloten. We bezoeken nog een atelier waar prachtige juwelen gemaakt worden en gaan dan terug naar het hotel.

Dinsdagmorgen brengt Bharat ons naar het centrum, we gaan naar Jantar Mantar – indrukwekkend – passeren het Palace of Winds en gaan via de moslimwijk en de bazaars met de tuktuk terug naar het hotelletje. Het is nog steeds bloedheet. De oudste bediende van het hotel is pas vader geworden van zijn 1ste kindje, en we mogen op kraambezoek bij hem thuis. We zijn erg welkom, hij heeft zowaar gezorgd voor Kingfisher ! We maken flink wat foto’s van de apetrotse vader en de gelukkige moeder met de baby, foto’s die we natuurlijk gaan opsturen. ’s Avonds drinken we een ferme pint met Bharat en er wordt heel wat gefilosofeerd over het leven.

Woensdagmorgen nemen we afscheid van de erg sympathieke staff van het hotel en gaan we op weg naar Agra. We brengen eerst een bezoek aan de apentempel, dan aan het NP Keoladeo. Vanwege de enorme hitte laten slechts weinig vogels zich zien, de moesson was eerder slap dit jaar, vandaar broeden de vogels niet en voor de trekvogels is het nog te vroeg, maar we krijgen toch e.e.a. te zien en zijn al bij al tevreden. Het is nog steeds erg heet, meer dan 40° en de arme riksja-rijder ploetert meer dan 3 h met ons door het NP, doornat van het zweet, vals plat en soms wind op kop ! Chapeau ! Daarna belanden we in Fatehpur Sikri; we bezoeken eerst de moskee waar het verschrikkelijk druk is vanwege het suikerfeest en daarna gaan we nog naar de spookstad. Het is ondertussen donker en we moeten nog naar Agra. Het is – vooral voor Bharat natuurlijk – erg vermoeiend rijden maar hij brengt ons weeral veilig tot bij het hotel. We gaan nog vlug iets eten en vallen dan gelijk een blok in slaap.

Donderdagmorgen heel vroeg uit de veren want we willen de Taj Mahal zien bij zonsopgang. Hij is zo ontroerend mooi ! Gewoon perfect ! Na het ontbijt gaan we naar het rode fort, nadien dropt Bharat ons in een atelier waar edelstenen in marmer gelegd worden zoals honderden jaren geleden al gebeurde. ’s Avonds gaan we naar een klank- en lichtspel waarin het verhaal van de Taj Mahal verteld wordt; we zagen er een beetje tegenop, maar het was erg mooi; de Taj was natuurgetrouw nagemaakt, 8 ton zwaar, er was 10 jaar aan gewerkt, indrukwekkend.

De vrijdag rijden we naar Dehli, waar we ’s avonds laat aankomen en waar we enkel overnachten. ’s Zaterdags zitten we opnieuw de ganse dag in de wagen, meer dan 12 h; we zijn het kotsbeu, maar niks aan te doen. We arriveren in Rishikesh wanneer het al donker is en moeten zoeken naar een kamer, want het is er erg toeristisch en erg druk. De kamer is erg basic, maar we zijn zo moe dat we ze OK vinden. We moeten nog op zoek naar een restaurantje en kruipen bijna letterlijk) vroeg in ons bed.

’s Zondags genieten we van het mooie uitzicht in Rishikesh; van de Ganges, de kleurrijke figuren, de bergen, de ghats, de tempels, de winkeltjes,… Het is er wel erg toeristisch, maar het landschap is erg mooi. Ik baad pootje in de Ganges en we beseffen ondertussen dat de vakantie zo goed als voorbij is. ’s Maandags vertrekken we al om 8.00 h voor de terugweg naar Dehli. Onderweg stoppen we in Haridwar, ik heb dus de naar het schijnt mooie ceremonie ’s avonds aan de Ganges gemist; we vertrekken al na een uurtje opnieuw, want ik weet nog van de andere dag hoeveel rij-uren we nog voor de boeg hebben. We komen pas om 21.30 h ’s avonds aan in het hotel, en dat is van het goede teveel. We betalen Bharat, gaan nog iets eten en zetten de wekker om 2.15 h ’s nachts want Bharat gaat ons om 3.00 h naar de luchthaven brengen.

Onze reis naar India was een hele belevenis, we hebben er allebei van genoten, Ranakpur en omgeving en Jaipur vonden we het leukste. De verplaatsing van Agra naar Dehli naar Haridwar hadden we beter met de trein gedaan. Van de 4 laatste dagen hebben we er 3 constant in de auto gezeten, en dat was erover. We hebben ondervonden dat je bepaalde afstanden inderdaad beter met de trein of het vliegtuig doet, maar dat is goed om weten voor – wie weet – de volgende keer. Bharat was erg OK, een uitstekend chauffeur, aangenaam in de omgang, stipt, bracht ons naar hotelletjes en guesthouses binnen het vooropgestelde budget,…

Rob, ik wil niet nalaten U te bedanken voor uw tussenkomst bij de organisatie van onze reis, voor uw bezorgdheid onderweg en voor uw belangstelling hoe we het allemaal beleefd hebben.