Else & Paul met Rattan, maart 2013

Rattan Singh

Voor de tweede keer in 4 jaar via deze website naar India gegaan. Emirates was de beste optie om er te komen en we kwamen in de vroege morgen aan in Delhi. Geheel vernieuwd prachtig vliegveld. We hebben het nog zien bouwen 4 jaar geleden inclusief de kamelen die het cement aanvoerden.

Deze keer begon de vakantie anders dan anders want we hadden via Rob gehoord dat onze chauffeur en steun en toeverlaat Rattan inmiddels een guestroom voor gasten heeft, in een echt Indiaas wijkje. We hebben er zowel op de heenweg 2 nachten als de terugweg 1 nacht geslapen.

Dus direct na aankomst een douche genomen en in een heel goed ruim en lang  bed gedoken in een geluidarme koele kamer. Het is op de begane grond met private badkamer met toilet. Natuurlijk geen Hilton maar gewoon fuctioneel en goed.

De familie zelf woont op de eerste etage met dakterras op de tweede etage..
Ideaal vonden wij het! Leuk om eens in een echt Indiaas gezin te zijn . Rattan’s vrouw kookt heerlijk en het ontbijt op het boventerras deed niet onder voor een hotel. Een aanrader dus !

Deze keer zijn we ten zuiden van Delhi geweest. We hebben onszelf getrakteerd op tophotels , dat gaf deze vakantie een zekere meerwaarde.

De eerste stop via Deeg ( oud paleis ingericht te bezichtigen ) was Bharatpur waar een prachtig vogelreservaat is. Daarna naar Gwalior in een Taj hotel  geslapen met een super mooie tuin met zwembad ; geen kamer maar balzaal en bijna  een appartement met hal ,kleedkamer en hele grote  badkamer .
Het paleis van de Maharadja ( bijna aan de overkant) is ingericht te bekijken ( museum). Doen wanneer je er bent! We keken onze ogen uit ;zo leuk en mooi om te zien allemaal. Hier hangen oa een twee van de grootste kroonluchters ter wereld.Giga groot! Er is ook een fort en tempel complex te bezoeken.Ga vroeg dan is het nog rustig.

Hierna via een vreselijk slechte weg in aanleg ;kuilen , gaten, stenen zand en modder  ( mag je een auto eigenlijk niet aandoen) naar Orchha.
Zeer ,zeer de moeite waard. Ligt aan de rivier en heel veel tempels en forten. Een oude Sikh In een Sikhtempel  sprak zelfs wat Nederlands ; vrienden in Rotterdam.
Goed hotel met mooi zwembad en  prachtig verzorgde tuinen. De bevolking is heel aardig. Misschien nog wel nieuwsgieriger naar ons dan wij naar hen! Praten met handen en voeten gaat ze gemakkelijk af.

Toen naar een van de highligts bleek na de tour ( Ranthambhore ) het nationale tijgerpark waar je met heel veel geluk een tijger kan zien lopen. En guess what: we hebben hem gezien! Prima hotel en onze chauffeur Rattan  en manusje van alles regelde overal goede prijzen voor de hotels en zelfs voor de tijgertour.

Vervolgens zijn we in prachtig net gerestaureerd ( ze zijn er nog aan bezig ;gestart in 2006) fort beland. Dhadhikar fort .
Rattan had er via een andere chauffeur van gehoord. Het ligt vrij afgelegen en is heel rustig . Door de open ramen met hor hoor je de vogels fluiten en de duiven koeren op de achtergrond.Het uitzicht is prachtig. Echt het Indiase platteland ; bergen met op de voorgrond groen-gele  landerijen met af en toe een oranje sari of tulband in de verte.

De keuken is 100% vegetarisch; zelfs geen eitje bij het ontbijt… Het diner wordt savonds op het boventerras in een gazen tentprieel  met kaarslicht opgediend  ! Kortom; heel relax. Binnen 1-2 jaar zal er ook een zwembad zijn. Dan wil je er helemaal niet meer weg! Er zijn wat dorpjes te bezoeken die waarschijnlijk 100 jaar geleden er hetzelfde eruitzagen. Maar;we zagen wel mannen met een mobieltje! Ook daar is de moderne tijd geland.

Hierna hotel Kesroli Hill Fort van de Neemrana groep . Hier kan ik heel kort over zijn. Overslaan; zonde van de roepies !!! Onbegrijpelijk dat dit fort hotel  hoort bij de Neemrana groep die toch wel een naam hoog te houden heeft. Er is daar ook niks te zien of te beleven in de omgeving.

Vervolgens zijn we na deze teleurstelling aangekomen in hotel Pataudi Palace 1 uurtje rijden vanaf Delhi  .Ook Neemrana. Heerlijk hotel ; prachtige tuin met pauwen en een mooi zwembad  en verrukkelijk eten.

Er zijn maar 15 kamers. Het zijn eigenlijk geen kamers maar appartementjes . Dit hotel schijnt van een van de bekendste Bollywood filmsterren families te zijn. Gasten van hen vertoeven er regelmatig. Het privehuis staat vlakbij .Als extraatje zijn er 2 fietsen die je gebruiken mag. Dat laten wij ons niet ontzeggen als Nederlanders, Dus op de fiets de buurt verkennen! Zoiets hadden de Indiers nog niet vaak gezien! We hadden heel veel bekijks.

Helaas was de vakantie hiermee voorbij.
Rattan had nog een laatste verrassing in petto :theedrinken in het Imperial hotel in Delhi.
Dit zou iedereen eigenlijk moeten gaan doen! Zo luxe en zo leuk! Slapen kost een vermogen maar thee met een gebakje is heel betaalbaar 8 euro p.p . Je weet niet wat je meemaakt; een 5*cruise is er niks bij ( en ik kan het weten!)  De hele entourage is net een film uit de jaren 30.  .

Hierna zijn we weer met Rattan naar huis gegaan .
Zijn vrouw had weer voortreffelijk vegetarisch gekookt en het werd opgediend  op het terras bij kaarslicht . Gauw nog een paar uurtjes geslapen voordat we naar het vliegveld werden gebracht.

Onderweg waren we bijna in shock; we zagen  midden in de nacht een veegmachine door de straten van Delhi rijden…….Gekker moet het toch niet worden! Dat brengt mij tot de opmerking dat wij India veel schoner vinden dan 4-7-8 en 11 jaar terug . Het regeringsbeleid zet duidelijk zoden aan de dijk!

Ziek zijn we geen dag geweest.Maar we hebben ons strikt aan vegetarische maaltijden gehouden;ook geen melk of yoghurt!
India is een verslaving ;over 4 jaar komen we terug om weer een ander deel te gaan zien hebben we Rattan  beloofd .
En wat we beloven doen we!